Hvad er Iyengar Yoga?

Iyengar Yoga læres over hele verden. Den er baseret på B.K.S Iyengar’s lære, som i en alder af 94 stadig lever og praktiserer yoga i Pune, Indien. Iyengar yoga stærk terapeutisk og gør brug af stilling og åndedræt.

Selv om du bliver stærk og stabil af Iyengar, er der ikke meget bevægelse eller sved. I de fleste Iyengar-klasser vil du lave relativt få stillinger, fordi der bruges meget tid på, at komme i den korrekte stilling og i lange hold for maksimal fordel.

Formålet med Iyengar Yoga

Formålet med Iyengar Yoga er at øge din sundhed. Det er justeringsbaseret, og instruktører fokuserer på, at få stillingen helt korrekt. Iyengar er kendt for brug af rekvisitter, herunder stropper, tæpper, blokke og stole, nogle gange flere ad gangen. Fordi der er så meget fokus på kroppens behov, er praksisen meget terapeutisk.

Fordele ved Iyengar Yoga

Det er en velafbalanceret praksis, der giver alle de almindelige fordele ved yoga. Som i de fleste asana-øvelser vokser du i styrke, fleksibilitet, kropsbevidsthed og indre ro. Klasserne læres med opmærksomhed på detaljer og bevidsthed om hver praktiserende fysiske grænser, så der er minimal chance for skade. Hvis du fortæller underviseren, hvad dine sundhedsproblemer er, er de velforberedte til at foreslå, hvad der vil hjælpe.

Er Iyengar Yoga noget for mig?

Hvis du har skader eller sundhedsproblemer, som du vil arbejde på, kan Iyengar yoga være meget målrettet, og hjælper dig med at hele. Selvom du har en god sundhed, er Iyengar yoga fantastisk til praktikere, der sætter stor pris på justering og nyder, at arbejde på nuancer af, hver enkelt stilling. Hvis du nyder at studere alene, er Iyengars bøger Light on Yoga and Light på Pranayama fremragende vejledninger til stillinger og vejrtrækningsteknikker.